COSMOSCOW 2022

14 — 17.09.2022
Москва, Большой Гостиный двор, Ильинка 4
КОНЕЦ ИСТОРИИ | END OF HISTORY
Дмитрий Сироткин | Dmitry Sirotkin
Инсталляция, объекты | installation, objects
Аркадий Ипполитов
для проекта Конец Истории на ярмарке COSMOSCOW'22, cтенд Nikolay Evdokimov Gallery
Самая большая итальянская картина в России – плафон над Иорданской лестницей Зимнего дворца с изображением Олимпа, написанный на холсте венецианским художником XVIII века Гаспаре Дициани. Точнее – на множестве холстов, скрепленных между собой, потому что его размеры – 19х6 метров.

Плафон был куплен в Венеции в 1760 году вместе с другими венецианскими картинами императрицей Елизаветой Петровной для украшения ещё строящейся главной её резиденции, но как-то не понадобился, был скатан и засунут в одно из дворцовых хранилищ. Там он ветшал и пылился, пока после пожара 1837 года, когда Зимний сгорел дотла и архитектор Стасов получил распоряжение его восстановить, о плафоне не вспомнили. Его вытащили, привели в порядок и прикрепили к потолку, откуда больше никогда и не снимали.

«Олимп» Дициани, художника прекрасного, хотя и не самого знаменитого, увенчал главную лестницу России, называемую Иорданской в честь священной реки Иордан, протекающей в Палестине, в водах коей Иоанн Креститель крестил Иисуса.

В январский праздник Крещения Господня в реках православной Руси совершается обряд освящения вод. Наиболее пышно праздник проходил в столице, где императорский двор и императорская фамилия после обедни в церкви Зимнего дворца собирались вокруг проруби, пробитой в невском льду прямо напротив Стрелки Васильевского острова, и сам патриарх творил Водосвятие. Ежегодное шествие по Иорданской лестнице занимало важное место в святом обряде, от него она и получила своё название, и языческие боги парили над головами православных, ничуть этим не смущавшихся, разве кто из служек перекрестится.

Чисто петербургская история, история Четвёртого Рима, проклятого несчастной женой его основателя, Авдотьей Лопухиной. Четвёртому Риму и посвящён проект Дмитрия Сироткина «Конец истории», хотя это название и читается как отсылка к известной книге Фукуямы, теперь ругаемой всеми, ибо он со своими прогнозами промахнулся. Фукуяма, однако, писал о Конце Истории, данный же проект о конце истории, большой и красивой, но не с заглавной: об истории проклятого Четвёртого Рима, коему по желанию царицы Авдотьи быть пусту. Андрей Белый в лучшем, пожалуй, романе об этом городе сказал «Если же Петербург не столица, то – нет Петербурга. Это только кажется, что он существует».

Проект Дмитрия Сироткина петербургскую кажимость и представляет: Дмитрий, будучи по служебному положению эрмитажным фотографом, смог снять труднодоступный иорданско-олимпийский плафон, фрагменты которого и послужили основой замысла. Разорванный на лоскутные фрагменты Олимп, ампирные рельефы с римскими доспехами, сталинские пионеры, поверженный стул смотрителя и каменные мячи, коими играют в футбол петербургские каменные львы уж четвёртое столетие как, соединены в элегантную инсталляцию. Она сопровождается серией собственноручных рисунков, сделанных с одиночества античного Гермафродита, ренессансного Скорчившегося мальчика и римских орнаментов из Лоджий Рафаэля. Римский сплин Петербурга. Изысканно так, что хоть в витрину музея, хоть в витрину бутика на римской Виа деи Кондотти. Там империя лучше всего смотрится.
ENG /
Arkady Ippolitov

for the project "The End of History" at COSMOSCOW'22, booth Nikolay Evdokimov Gallery


The largest Italian painting in Russia, the plafond depicting Mount Olympus, decorates the ceiling above the Jordan staircase of the Winter Palace. It was painted by the 18th-century Venetian artist Gaspare Diziani on canvas, to be precise, on many canvases put together because the size of the painting is 19 by 6 meters.

The plafond, alongside other Venetian artworks, was bought

in 1760 by Empress Elizabeth of Russia for the decoration of her main residence that was still under construction. For a while, the acquisition was not used but rolled up and stuck away into one of the palace's storages. There it was fading and soaking dust until 1836, when a huge fire almost burnt down the Winter Palace and the famous architect Vasily Stasov got the order to lead the restoration of the main building. The plafond was pulled out, cleaned, refurbished, and fixed on a ceiling to stay there for good.

The "Olympus" by Diziani, a great painter, though not so famous, crowned the main staircase of Russia bearing the name of Jordan in honour of the sacred Jordan River in Palestine, where John the Baptist baptized Jesus.

The rite of the consecration of water in the rivers of Russia, this predominantly Orthodox country, is traditionally performed on the eve of Epiphany in January. In the old days a major celebration took place in the capital. After the liturgy members of the imperial court and the emperor's family gathered round an ice hole made on the Neva River right across from the Spit of Vasilyevsky Island, and the Patriarch himself performed the Blessing of Water. The annual procession up the Jordan staircase was an important element of the sacred ceremony. The staircase got its name precisely after the ceremony – pagan Gods were hovering above the heads of the Orthodox believers who hardly felt embarrassed. May be only some altar boys or other church people in the crowd would cross themselves.

The story is very much related to St. Petersburg, it is the story of the Fourth Rome that was cursed by Avdotya Lopukhina, the wretched wife of the city founder, Peter the Great. Dmitry Sirotkin's project "The End of History" deals with the Fourth Rome concept, though the title reads as a direct reference to the famous 1992 book under the same name by Francis Fukuyama. The book is widely criticised now because the scientist's predictions turned out to be largely wrong. However, Fukuyama wrote about the "The End of History" using capital letters – in Sirotkin's project we have a big and beautiful story, yet written in low case letters. It is about the history of the cursed Fourth Rome which at Avdotya's will should be exterminated. Andrey Bely, in my view, the author of the best novel about this city, said as follows: "If St. Petersburg is not a capital, let it go. It only seems that it exists".

Sirotkin's project presents peculiar illusiveness of St. Petersburg. As a staff Hermitage photographer, Dmitry was able to access and shoot the plafond above the Jordan staircase. Its fragments inspired the project.

The Olympus torn into patchwork fragments, Empire style reliefs with Roman armour, the pioneers of Stalin's era, a fallen chair of a museum attendant and stone balls, with which St. Petersburg stone lions have been playing football for four centuries now, form an elegant installation. It is accompanied by a series of hand drawings of the loneliness of ancient Hermaphrodite, the Renaissance "Crouching Boy" and Roman ornaments from Raphael's Loggia. The Roman spleen of Petersburg. Exquisite in a way that would befit a museum cabinet or a boutique show-window on Rome's Via dei Condotti. The empire looks its best there.